by Mali Caca » Sat Dec 29, 2012 6:41 am
Zbog raznih faktora današnji agregati su u većini slučajeva napravljeni tj. naštelovani tako da daju svega 85%-90% moguće snage ili obrtnog momenta. Dva najuobičajnija faktora danas su potrošnja i efikasnost emisija. Inžinjeri žele da naprave takav agregat da što duže traje, da snaga motora i obrtni moment budu što bolji i da pritom isti taj agregat mora da prodje sve kontorle za emisiju.
Kod takvih agregata, pored kontrolisanja rada istog pomoću elektronike inzinjeri su počeli da šteluju bregaste sa što manjim preklapanjem ventila. Preklapanje ventila (overlap) je na izduvnom taktu kod kretanja klipa prema gornjoj mrtvoj tačci (GMT) – kad su usisni i izduvni ventil otvoreni u isto vreme i meri se u stepenima. Što je broj stepeni manji to je veća mogućnost da će izduvni gasovi biti čistiji. Jer što kraće budu otvoreni ususni i izduvni ventili, to će manje nezapaljenje gorive smese dospeti u izduvnu granu pa dalje u izduvni sistem.
Npr. novi model Ducati Multistrade 1200 ima oznaku na agregatu Testastretta 11 stepeni. Tih 11 stepeni predstavlja preklapanje ventila, što bi na trkačkim agregatima bila brojka od 40+ stepeni.
U nastavku ovog kratkog uvoda, gde sam želeo da objasnim što sam kraće mogao zašto svi agregati koje srećemo u masovnoj proizvodnji, nisu u stvarnom životu ono što nam fabrike ili prozivodjači nude na papiru. Zbog masove prozivodnje i tolerancija, kod većina agregata naših ljubimaca bregaste su uzupčene pogrešno. Drugim rečima, kad se provere, brojevi koje nam proizvodjač daje u servisnoj knjizi se ne poklapaju sa izmerenim vrednostima. Jedan od najpoznatijih proizvodjača je Ducati, što se tiče tih stvari i zato većina njihovih modela ima problema sa ler gasom. Mada, kod većine japanskih proizvodjača je slična priča, sem što njihovi agregati rade normalno.
Da bi proverili kako su uzupčene bregaste, treba nam par običnih i par specijalnih alata. Od običnih alata sa kojim se srećemo svaki dan to je set gedora, imbusa i okasto-viljuškastih ključeva. Od specijalnih alata teba nam milimetarski komparater sa stalkom i razvodni točak (timing wheel). Znam da ga neki majstori zovu podeoni točak, uglomer itd… Ja ću ga zvati razvodni točak u ovom slučaju.
U servisnim knjigama kod evropskih proizvođača možemo da nadjemo na koliko stepeni se otvaraju i zatvaraju usisni i izduvni ventili, što nije baš slučaj kod proizvodjača iz Japana (nikada nije bilo jasno zašto kriju te brojeve jer danas nije teško da se to izmeri). Ali, kad se kupe aftermarket bregaste u 95% slucajeva dobijemo samo jedan broj za usisnu bregastu i jedan broj za izduvnu bregastu. Uobičajeno to su brojevi izmedju 105 do 115 stepeni u zavisnosti o kakvom agregatu je reč. Ti brojevi su centar brega bregaste u odnosu na položaj klipa u GMT.
Prvi korak u štelovanu bregastih ili samom proveravanju bregastih je štelovanje zazora ventila. Obratite pažnju na servisnu knjigu i naštelujete zazor ventila po servisnoj knjizi.
Neki proizvodjači žele da imaju minimalan zazor ventila ili čak ‘0’ zazor ventila pri proveri ili štelovanju bregastih. Drugi žele 1mm na otvaranju ili zatvaranju ventila. Ja sam čak vidjao da neki preporučuju 3mm, tako da je važno da se proveri servisna knjiga pre nego što odlučite da uradite ovu vrstu štelovanja.
Da bi izmerili vrednosti u kojim su uzupčene bregaste, treba da namontiramo razvodni točak na jednu stranu radilice po mogućnosti na stranu gde je altenator. Ako treba da se napravi neki adapter da bi se razvodni točak što bolje i čvršće montirao na radilicu – uradite to. Ako se u proračunu pogreši i više od 3 stepena može da se desi ono najgore i da klip “poljubi” ventil čim se agregat zagreje. Kad se namontira razvodni točak na radilicu moramo da pričvrstimo parče žice šrafom na blok motora a ta žica će nam služiti kao pokazivač pri čitanju vrednosti na razvodnom točku. Komparater mora da se montira čvrsto na glavu agregata jer ako se pomera ne može da se očita tačna vrednost otvaranje i zatvaranja ventila. Isto tako komparater mora da bude u istoj osi sa ventilom jer ako je malo nakrivljem na levo ili desno neće da nam ocita pravu vrednost otvaranja i zatvaranja. Ja volim da počnem sa usisnom bregastom i da koristim jedan komparater . Neki majstori koriste po dva u isto vreme, da čitaju vrednosti usisne i izduvne bregaste što ubrzava process.
Da bi nasli gornju mrtvu tačku moramo da koristimo još jedan komparater sa adapterom koji se zašrafi umesto svećice. Kad odredimo GMT, podesimo rezvodni točak na nulu koja označava GMT. Pažljivo okrećemo radilcu u smeru rada agregata, pazeći na pomicanje komparatera koji prati pomeranje ventila. Kad se ventil otvori nastavite da okrećete radilicu dok komparater ne očita 1mm. Tada pažljivo stanite i pročitajte broj u stepenima na razvodnom točku. Zapišite taj broj na parče papira i nastavite da okrećete radilicu dok se isti ventil ne počne zatvarati. Pri zatvaranju ventila obratite pažnju da ocitate 1 mm na komparateru i vrednost na razvodnom točku. Da bi izračunali centar brega bregaste moramo da koristimo sledecu formulu:
Usisni ventil;
[usis otvaranje + 180 stepeni + usis zatvaranje] /2 – usis otvaranje = centar brega
Ventil se otvori u stepenima pre gornje mrtve tačke
Ventil se zatvori u stepenima polse donje mrtve tačke
Usis otvaranje = 28 stepeni
Usis zatvaranje = 62 stepena
[28+180+62]/2-28=107 stepeni posle gornje mrtve tačke
Izduvni ventil;
[izduv otvaranje+180 stepeni+izduv zatvaranje]/2-izduv zatvaranje= centar brega
Izduvni ventil se otvara u stepenima pre donje mrtve tačke
Izduvni ventila se zatvara u stepenima polse gornje mrtve tačke
Izduv otvaranje = 43 stepena
Izduv zatvaranje = 24 stepena
[43+180+24]/2-24=99.5 stepeni prije gornje mrtve tačke
Velika pažnja mora da se posveti razvodnom lancu bregastih osovina jer mora da se izračuna prazan hod lanca da bi se dobio tačan proračun centra brega. Isto tako moramo da obratimo pažnju ako imamo veliko preklapanje ventila. U tom slučaju mogu da se sudare usisni i izduvni ventil. Ako se to desi bregaste moraju da se prešteluju sa manjim brojevima centra brega.
Da bi se bregaste ustelovali tačno po željenim brojevima treba da koristimo specijalno napravljenje lančanike bregastih koji mogu da se pomeraju u plus ili minus u zavisnosti u kom smeru moraju da se šteluju. Ako se ne varam, neki Kawasaki modeli su imali fabričke lančanike koji mogu da se pomeraju. Ako to kod vašeg agregata nije fabrički, moraju da se kupe aftermarket i montiraju. Aftermarket lančanici se montiraju na isti način kao i fabrički i sve se odradi ispočetka. U tom slučaju se šrafovi koji drže lančanik za bregastu popuste malo, a radilica se okrene samo za jedan ili dva stepena i šrafovi se opet zategnu. Naravno radilicu okrenete u onom smeru u kom želite da naštelujete bregastu, tj. da li želite da broj na centu brega bude veći ili manji.
Sve ovo može da bude zbunjujuće kod izduvne bregaste jer ona, po gore navedenoj formuli radi potpuno suprotno od usisne pa vam skrecemo paznju na to.
Kad su bregaste ustelovane onako kako treba mora da se proveri zazor između ventila i čela klipa. Ovo je veoma uraditi pomoću istog komparatera koji smo koristili za merenje otvaranja i zatvaranja ventila . Kad merimo zazor izmedju klipa i usisnog ventila, okrenemo radilicu na 15 stepeni pre gornje mrtve tačke i sa malo vecim šrafcigerom pažljivo potisnemo ventil i pritom čitamo pomeranje kazaljke na komparateru. Kad ventil stane tj. ne može dalje da se potisne, očitamo vrednost na komarateru. To isto uradimo na 10 i 5 stepeni pre gornje mrtve tačke.
Za izduvnu bregastu uradimo sve isto kao i za usisnu samo što ovog puta okrenemo radilicu 5,10 i 15 stepeni posle gornje mrtve tačke. Minimalni zazor na usisu izmedju klipa i ventila je 1mm a na izduvu 1.5mm. Sve manje od toga je mogućnost da agregat neće trajati dugo.
Kod agregata gde su ventili nepristupačni ili nije moguće da se ventil potisne sa vecim sarafcigerom mora de se skine glava motora i da se na čelo klipa postavi plastelin. Glava da se namontira sa svim bregastim osovinama i da se sve uradi ispočetka. Radilica se pažljivo okrene par puta, pa se glava skine i plastelin na čelu klipa pažljivo isečete po sredini skalpelom. Kad ste isekli plastelin, jednu stranu pažljivo odstranite sa čela klipa a dugu polovinu izmerite šublerom. Vrednost koju ste izmerili je vaš zazor izmedju usisnog/ izduvnog ventila i klipa. Ovakvo štelovanje može da potraje izmedju 6-8 sati ili čak u nekim ekstrimnim slučajevima i duže.
Pristojan momak, al' lud u mozak